​Column: "Laat de eiwittransitie hand in hand gaan met een echt groenere landbouw"

'Eiwitfestijn' Plant FWD laat het duidelijk zien: de plantbased revolution is nadrukkelijk de niche voorbij. De energie van vele, diverse partijen die hiermee bezig zijn, de aandacht vanuit beleidsmakers (vooral op lokaal en provinciaal niveau), aandacht in het retailschap én in het maatschappelijk middenveld: dit is een geest die uit de fles is. Nu nog de synergie opzoeken met duurzamere productiemethoden! Stel je eens voor, dat biologisch hand in hand zou gaan met een plantaardige eiwittransitie...

Column door Suzanne Vrinte (Bionext)

"Afgelopen week vond het tweedaagse event Plant FWD plaats: een zintuigelijk féést van plantaardige eiwitten, met een sterke focus op innovatie en inspiratie. Met een tiental kennissessies, volop proeverijen, diverse keynotes en panelgesprekken was Plant FWD een ware hub in de ‘plantbased revolution’. Supermarkten, allerlei jonge startups, vegan productontwikkelaars en beleidsmedewerkers met interesse in de eiwittransitie – ze waren in flinke getalen van de partij.

Chefkok Emile van der Staak, van botanische gastronomie-beleving De Nieuwe Winkel, trapte als een van de eersten af. “Smaak, smaak, en nog eens smaak; daar moeten we het op zien te winnen,” aldus deze groene Michelinster-chef. “Mensen moeten verrast worden.” Van der Staak laat zijn publiek ruimhartig proeven van wat er mogelijk is met nieuwe, plantaardige ingrediënten. Hij experimenteerde in zijn loopbaan als chef met het woord ‘vegan’ of de groene V als icoon op de menukaart weghalen. Of juist een icoontje zetten voor gerechten met dierlijke ingrediënten. De Nieuwe Winkel werd recent verkozen tot beste groenterestaurant van de wereld (!). Dat zal niet in de laatste plaats komen door dappere keuzes van een chef als Van der Staak. Grote veranderingen op de menukaart maken, vereist heel wat lef.

Maar lef of durf is niet het enige dat de eiwittransitie nodig heeft. In één van de Plant FWD sessies werd gesproken over het vermijden van het woord vegan of no-meat, bij gerechten in kantines en catering. Dat zou bij de gemiddelde consument vaak een negatieve trigger zijn. Daar is nog heel wat werk te doen dus. Laagdrempelige educatie van de consument, mensen laten proeven van het onbekende, en het personeel van overheids- of bedrijfskantines en rijkscatering nadrukkelijk meenemen in de gewenste verandering... Bruikbare tips voor cateraars die ‘om’ willen naar meer plantaardig aanbod. Eenzelfde strategie is echter nodig voor bio: dit wordt al ervaren tijdens pilots om horeca en rijkscatering een groter biologisch aanbod te laten serveren. Moeten we dezelfde barrières twee keer slechten?

Een meer plantaardig dieet, voor ons klimaat, en onze eigen gezondheid is misschien het nieuwe normaal. Hier op Plant FWD lijkt het haalbaar. Stel je eens voor: als die plantaardige eiwitten nou ook nog zo duurzaam mogelijk, dus bijvoorbeeld biologisch, geproduceerd worden? Dan verdubbelt de positieve impact op het klimaat. Een kans om niet te missen!

Af en toe dagdroom je als bezoeker: wat als je tijdens een van deze paneldiscussies het woord plantaardig zou verruilen voor biologisch? Hebben we dan niet grotendeels dezelfde uitdagingen, en een vergelijkbare massa enthousiaste ‘changemakers’ klaarstaan? Maar het één voor het ander inruilen is het kind met het badwater weggooien. We staan namelijk hetzelfde in de wedstrijd. Zowel voorstanders van een eiwittransitie, als de voorstanders van meer biologische landbouw willen hetzelfde bereiken: een ander, gezonder eetpatroon voor een andere, gezondere wereld. Laten we dus de synergie opzoeken, en niet het wiel twee keer uitvinden...

En hoe kan retail aanhaken op de voedseltransitie? Volgens spreker Tom Peeters, CEO van Crisp, de online supermarkt die een stevige opmars maakt, is in dit stakeholdersveld vooral meer bravoure nodig. De dapperste spelers zetten de eerste stappen: ziedaar Jumbo, met het besluit om volledig te stoppen met prijsstunts op vlees. En ziedaar PLUS, met hun vervangingsstrategie, om in bepaalde productcategorieën 100% te kiezen voor biologische aardappels en uien. Dit soort statements kunnen het supermarktlandschap veranderen, want concurrenten moeten hierop reageren. Een hoopvolle opmaat voor verandering!

Gustaaf Haan, Hoofd Onderzoek bij denktank Questionmark, sloot daarbij aan met ferme woorden; ‘Zorg er alsjeblieft voor dat de eiwittransitie óók een transitie naar meer biologisch wordt: dan sla je twee vliegen in een klap.” Het onderzoeksrapport dat Questionmark recent uitbracht, deed interessante concrete aanbevelingen om het biologisch aanbod in supermarkten te laten groeien: lees het rapport hier.

Plant FWD laat het duidelijk zien. De ‘plantbased revolution’ is nadrukkelijk de niche voorbij. De energie van vele, diverse partijen die hiermee bezig zijn, de aandacht vanuit beleidsmakers (vooral op lokaal en provinciaal niveau), aandacht in het retailschap én in het maatschappelijk middenveld is als een geest die uit de fles is. Laat die biologische kidney- en sojaboontjes, en de bio lupine- en veldboonburgers maar komen!"


Column door Suzanne Vrinte, team communicatie Bionext


Terug naar overzicht