42% van de consumenten wil biologisch huismerk
Ruim 40% van de consumenten wil graag een biologisch variant van het huismerk, 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024). Bij een groter biologisch aanbod in de winkel zou 32% vaker biologisch kopen. Ook het doorbreken van de kennisbarrière over de voordelen van biologisch zou bijdragen aan groei: 31% van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologisch zijn. Supermarkten zijn goed voor 75% van de biologisch omzet, om die reden heeft hun aanbod enorm veel invloed op de daadwerkelijke biologische consumptie. PLUS zet komend jaar in op een verdubbeling van het biologisch omzetaandeel, naar 6%. Ook Albert Heijn zet in op maximale groei van biologisch in 2024.
Een groot deel van de consumenten ziet graag meer biologisch in het schap: 32% van de Nederlandse huishoudens zou vaker biologisch kopen als supermarkten meer biologisch zouden aanbieden, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024). 42% van de consumenten wil graag dat supermarkten een biologische variant van het huismerk product in hun assortiment opnemen en 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt. Het vergroten van het biologisch aanbod is de meest effectieve manier voor de groei van biologisch.
De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer de consument weet wat biologisch is. Een gemis aan kennis van biologisch en de voordelen hiervan zijn grotendeels reden om niet meer of vaker biologisch te kopen: 31% geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Meer communicatie over de voordelen van biologisch zou consumenten helpen om vaker voor biologisch te kiezen.
Supermarkten spelen een cruciale rol in de groei van biologisch. Bij PLUS worden naast alle huismerk zuivel en aardappelen, ook uien standaard biologisch. Middels deze zogeheten vervangingsstrategie, waarbij een productgroep volledig wordt vervangen door een biologisch alternatief, streeft de supermarkt naar een verdubbeling van het biologisch omzetaandeel (t.o.v. 2022) in 2024. Ook Albert Heijn zet komend jaar maximaal in op biologische groei en heeft met 1900 producten het grootste biologische assortiment. Ook steeds meer producten bij Albert Heijn liggen standaard biologisch in het schap, zoals pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en romaine sla. Lidl wil komend jaar het stigma doorbreken dat biologisch te duur is, door biologisch betaalbaar te maken.
De nieuwe omzet van biologische voeding stegen afgelopen jaar met 42% ten opzichte van 2021, zo maakte GfK afgelopen week op Biobeurs bekend, de vakbeurs van de biologische sector. Uit de nieuwe omzetcijfers van de sector blijkt dat Nederlanders vaker en meer biologisch kopen en dan met name verse biologische producten (+57%).Terug naar overzicht