De ‘Bio Top 40': biologisch als de standaard
Het vervangen van gangbare producten door een biologisch alternatief is de meest effectieve maatregel om de consumptie en productie van biologisch te stimuleren. Om die reden publiceert Bionext vandaag de ‘Bio Top 40’: een lijst met 40 verse producten van Hollandse bodem die volledig door biologische producten kunnen worden vervangen. Met dit initiatief wil Bionext samen met de supermarkten noodzakelijke stappen zetten om zo bij te dragen aan het doel van 15% biologisch areaal in 2030. Door productlijnen volledig te vervangen worden consumenten geholpen in hun keuze, aangezien de keuze al voor hen is gemaakt. De producten uit de Bio Top 40 zijn geselecteerd op basis van beschikbaarheid, kwaliteit en prijselasticiteit. Dat laatste wil zeggen, een overbrugbaar prijsverschil tussen biologisch en gangbaar.
Lees de publicatie hier: de Bio Top 40
De Bio top 40 geeft een overzicht van 40 verse producten van Hollandse bodem, die redelijk makkelijk het gangbare product kunnen vervangen. Denk aan aardappelen, pompoen, spinazie, appels, bessen, verse kruiden, geitenkaas en eieren. Het volledig vervangen van gangbare producten met een biologisch alternatief is, naast campagnes en biologische actieweken, de meest effectieve maatregel om biologische consumptie en productie te stimuleren. De vervangingsstrategie helpt consumenten in hun keuze, aangezien de keuze al voor hen gemaakt is. Supermarkt PLUS maakte vorig jaar zelf al de keuze om hun huismerk zuivel volledig biologisch aan te bieden. Ook andere ketenpartijen, zoals HAK, maken de keuze om volledig over te gaan op biologisch.
“Wat boeren momenteel missen is marktperspectief. Pas als de vraag toeneemt zullen boeren, aangemoedigd door de overheid en met financiële steun vanuit banken, over kunnen stappen op de biologische productiemethode. Zolang je de keuze alleen aan de consument overlaat, gaan we 15% biologische areaal niet halen”, aldus Michaël Wilde, directeur van Bionext. Lees hier verder in zijn blog.
De ‘Bio Top 40’ is onderdeel van huidige gesprekken die de sector met alle supermarkten voert, om grotere stappen te zetten in de marktontwikkeling, zoals beschreven in het actieplan biologisch van het Ministerie van LNV. De vervangingsstrategie biedt met name perspectief voor huidige en toekomstige biologische boeren en producenten.Terug naar overzicht