Michaël Wilde over de Bio Top 40: “Minder stok, méér wortel. Letterlijk!”

“Over de provinciale verkiezingen van ruim een maand geleden raken de analisten, columnisten en de gasten aan de talkshow tafels nog lang niet uitgepraat. De kritiek van het platteland en boerenorganisaties is dat er te weinig wordt geluisterd naar de boeren, dat draconische maatregelen te makkelijk worden voorgeschoteld en dat er te weinig wordt gesproken over perspectief, verdienmodel van de boer en de algemene ‘hoe dan wel?’ vraag. Platgeslagen: wij willen minder stok, meer wortel.

Perspectief dus! Als het gaat om het bieden van een heldere toekomst voor boeren, moet dit perspectief worden geboden door zowel de politiek als de markt. Als het gaat om een politiek perspectief voor boeren om over te schakelen naar biologisch, dan is die is er gewoon. Zeker sinds de lancering van de Farm to Fork strategie. Vanuit Brussel, Den Haag en steeds meer provincies zijn er voor de langere termijn heldere doelstellingen en wordt biologisch gezien (bijvoorbeeld in het Landbouwakkoord) als één van de belangrijkste transitiepaden.

Wat er momenteel nog mist is een duidelijk marktperspectief. Pas als de vraag aanzienlijk toeneemt zullen boeren, aangemoedigd door de overheid én financieel gesteund door de banken, omschakelen naar biologisch. Het is dan ook niet gek dat in het Actieplan Biologisch van LNV de nadruk wordt gelegd op marktontwikkeling.

Wanneer je de markt voor biologische producten wil ontwikkelen zijn er heel veel knoppen waaraan je kunt draaien. Denk bijvoorbeeld aan grote consumentencampagnes, biologische actieweken, aandacht voor de boerderijwinkel en de speciaalzaak, of meer biologische producten in de overheids- en bedrijfskantines. Waar wij als biologische sector ook echt in geloven is het vervangen van gangbare productlijnen door het biologische alternatief. Dit is niets nieuws; en veel belangrijker… het werkt! Plus Retail verkoopt uitsluitend biologische melk onder het huismerk, Albron kiest voor 100% biologische zuivel van Weerribben en HAK gaat naar 100% biologisch in 2027. Verder tref je op het groentenschap van veel supermarkten vaak alleen maar de biologische variant aan van heerlijke, gezonde groenten van Hollandse bodem zoals voor pompoenen, rode bieten, pastinaak en verschillende koolsoorten.

De Bio Top 40
Naast deze mooie voorbeelden zijn er nog een groot aantal andere opties voor vervanging - en om die in het zonnetje te zetten heeft Bionext de ‘Bio Top 40’ opgesteld. De Bio Top 40 geeft een mooi overzicht van 40 lekkere, gezonde verse producten van Hollandse bodem die redelijk makkelijk het gangbare product kunnen vervangen – bijvoorbeeld die spreekwoordelijke wortel.

Door boeren en telers van deze reeks producten mee te nemen in het proces bieden de supermarkten en andere ketenpartijen hen een duidelijk perspectief. Dat is niet alleen goed nieuws voor boerenondernemers, maar ook voor de retail, de consument, de overheid en de maatschappij als geheel. Wij zien de Bio Top 40 als het begin van een mooie dialoog waarbij alle betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen en de samenwerking opzoeken. Een hele praktische uitwerking van de groene ambities van de retail én van de overheid. Laten we stoppen met mopperen op elkaar - daar is er wat mij betreft geen tijd meer voor. Bovendien is het veel leuker om onderdeel te zijn van de oplossing!”

Klik hier voor de publicatie 'De Bio Top 40 – biologisch als de standaard'
En klik hier voor het aanvullende nieuwsartikel


Terug naar overzicht