Consument koopt vaker mét keurmerk
Consumenten kopen vaker voeding met een duurzamer keurmerk, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Een kwart van alle verkochte voeding heeft nu een duurzamer keurmerk, dit was vorig jaar nog 22,3%. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22%) ten opzichte van de hele foodomzet (+9,5%). De groei komt voornamelijk door het vervangen van pluimveevlees (kip) door vlees met een Beter Leven Keurmerk met 1 ster (+15,9%) en de blijvende groei van biologische voeding (+14,5%), zo steeg de verkoop van biologisch fruit met 91,3%.
Consumenten kopen steeds vaker voeding met een duurzamer keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22%) als de omzet van de gehele mark (+9,5%). De grootste aanjager van de groei is vlees met het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. In 2023 werd bijna 500 miljoen euro regulier pluimveevlees vervangen door vlees met het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. Daardoor heeft 60% van verkochte kip nu een keurmerk, ten opzichte van 44,1% in 2021. Het vervangen van reguliere producten naar producten met duurzamere keurmerk is een zichtbare en blijvende trend in de supermarkt.
Opvallend is ook de enorme groei van biologische fruit (+91,3%). De omzet van biologische voeding blijft groeien en stijgt meer dan de totale markt (+14,5%). Daarmee komt de totale omzet van biologisch in 2023 uit op € 1,6 miljard, in 2021 was dit nog € 1,1 miljard. Naast groente en fruit verdubbelde ook de verkoop van biologische vis (32%) en kaas (22,4%). Biologische kruidenierswaren groeiden met bijna 12%. In Nederland worden consumenten gestimuleerd om vaker biologische producten uit Europa te kiezen.
Vis wordt met 80,2% het meest mét keurmerk gekocht (ASC en MSC), daarna eieren met 79% (biologisch, vrije uitloop of scharrel) en vlees(waren) staan door de sterke groei van kip op de derde plek met 60%.
Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna € 4 miljard omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van €10 miljard passeren.
Lees hier het volledige rapport: Keurmerkenrapport Circana
Terug naar overzicht