Pieter Dirven (de Smaakspecialist) "Gezond eten begint in de supermarkt"

Biologische producten voor in de voorraadkastjes: die vind je niet zo 1,2,3 in de supermarkt. Het overgrote deel van deze producten bestaat uit gangbare merken en bij biologisch denkt de consument toch vaak aan groente en fruit. Maar het kan wel degelijk, zo bewijst Pieter Dirven van de Smaakspecialist. Zijn bedrijf bestaat al ruim twintig jaar en specialiseert zich in gezonde, lekkere, biologische en houdbare producten. Het assortiment varieert van ontbijtgranen, crackers en koeken tot peulvruchten, noedels en kant-en-klare pastasauzen. Met vijf verschillende merken onder één paraplu laat hij al jarenlang zien dat kiezen voor biologisch mogelijk is.

Een breed assortiment voor elke keukenkast
Pieter’s roots liggen in de supermarktwereld, waar hij twintig jaar geleden al aanvoelde dat we voeding anders moeten benaderen voor een betere wereld. “We geloven in de kracht en noodzaak van goede voeding voor een leefbare planeet. Daarom ontwikkelen, produceren en distribueren we gezonde producten. Ik geloof dat verandering in de supermarkt mogelijk is en dat iedereen op die manier een keukenkast vol met voldoende biologische producten kan hebben.”

Gezondheid moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom richt Pieter zich met een breed assortiment en verschillende merken op bijna elke groep binnen de samenleving. Met doelbewuste marketingstrategieën bereikt hij gezinnen, jonge kopers, sporters, mensen met allergieën en intoleranties, en vegetariërs. “Door biologische producten naast gewone producten te plaatsen en ze aan te bieden tegen een concurrerende prijs, stimuleren we mensen om voor biologisch te kiezen. Dus zet het bio meel maar bij het gewone meel en bied een prijs aan die kan concurreren met A-merkniveau," legt hij uit. “Speciaal voor dit doeleinde hebben we recent een nieuw merk geïntroduceerd genaamd Better Pete, ontwikkeld voor in het reguliere schap in de gewone supermarkten.”

Biologisch in de supermarkt: een nieuwe norm
Dat Pieter zich hard maakt voor een betere wereld blijkt uit zijn overtuigende enthousiasme voor gezond en biologisch eten. Hij gelooft in het activeren en informeren van mensen. “Ik ben vanuit BioNederland, de brancheorganisatie voor biologische handel- en verwerkingsbedrijven in Nederland, betrokken bij een markt-ontwikkelteam. We willen aan een ieder vertellen dat we zo niet door kunnen gaan. Dit doen we door consumenten te laten zien dat je door biologisch te kopen niet alleen jezelf helpt, maar ook bijdraagt aan een betere wereld en een duurzamere toekomst.”

De sleutel zit ‘m niet in het verlagen van prijzen, maar in het vergroten van ons kennisniveau, vertelt hij. “Ik geloof dat mensen bereid zijn om de prijs te betalen, als ze snappen waarom het belangrijk is voor biologisch te kiezen”. Wel denkt Pieter dat het belangrijk is om de kosten te drukken. “We moeten efficiënter werken, kortere ketens creëren, mechaniseren en grootschaliger produceren.”

Bewuste voeding en kinderen: KidsProef programma
Om de toekomstige generatie een gezonde leefomgeving te gunnen, moeten we nu al veranderingen doorvoeren. Daarom heeft Pieter het KidsProef programma opgezet, een educatief lesprogramma van de Smaakspecialist, dat kinderen bewust maakt over verantwoorde voeding. KidsProef richt zich op kinderen in groep 7 en 8 en informeert hen over de impact van voeding op gezondheid en het milieu. Het programma is nu een officiële stichting en biedt gratis interactieve gastlessen aan basisscholen in Nederland, waarbij onderwerpen zoals biologische voeding en suikerinname aan bod komen. Kinderen zijn leergierig. Als je ze laat zien dat je insecten kunt eten of dat er suiker in ketchup zit, dan vinden ze dat hartstikke interessant, vertelt Pieter.

De uitdaging van gezonde voeding
Om de toekomstige generatie een gezonde leefomgeving te gunnen, moeten we nu al veranderingen doorvoeren: daar komt het verhaal van Pieter op neer. “Ik zie wel een roep om gezonder eten, maar in de praktijk merk ik weinig invulling. Mensen willen wel, maar weten niet hoe. De retail wil de boot niet missen, maar de consument moet het oppakken en die heeft - zoals gezegd - kennis nodig. Als je de supermarkt binnenloopt en je ziet een rek met chips naast een rek met suikerhoudende dranken in de aanbieding, terwijl de gezonde opties ergens in een hoekje verstopt staan, dan kiest de slecht geïnformeerde consument voor wat hij het eerst ziet en wat goed voor de portemonnee is.

Een ingewikkelde discussie die niet uit de weg mag worden gegaan én waarbij leiderschap moet worden getoond, aldus Pieter. “Ik vind het ook wel eens lastig als ik verleid word door ongezond maar lekker ogend assortiment, lage prijzen en promoties. Maar uiteindelijk kies ik voor mijn gezondheid en voor een betere wereld.”

De mooiste boodschap is bio
Biologisch eten is een goede manier om voor jezelf en een betere wereld te kiezen. Je herkent biologische producten aan het ‘groene blaadje’, dat staat voor het Europees biologisch keurmerk. Meer informatie over biologische voeding? Volg ons op Instagram en Facebook voor tips en inzichten.


Terug naar overzicht