Wat beweegt de consument over de drempel naar biologisch?
Welke taal spreekt onze klant eigenlijk? Welke vertaling is er nodig en hoe? Is het gedrag 'eventjes' te veranderen?
Vragen waar we soms denken antwoord op te weten maar in de praktijk niet altijd even gemakkelijk is. We zijn en blijven, als consument/klant, een voorkeur hebben voor gemak en niet al te veel verandering. Vorige week donderdag (16 maart 2023) waren wij aanwezig bij de Kennis & Inspiratie dag van de Bio Academy. Bionext en de drie verenigingen waren ook allemaal vertegenwoordigd tezamen met enthousiaste leden.
De klimaatpsychologen van Groen Gedrag trapte af met een inkijkje in ons brein en hoe lastig het is om blijvende gedragsverandering te stimuleren zonder dat er een constante beloning aan vast zit. Tegelijkertijd gaf dat al een eerste opening: als je biologisch koopt dit er (in)direct al een beloning aan vast - hoe kunnen we dat nog breder inzetten?
Tijdens de pitches kregen we van Paulien van de Geest te horen hoe het werkt voor de topkeurmerken en wat Milieu Centraal doet om dit over te brengen. Conclusie voor ons: daar veel steviger op inzetten. Er zijn maar liefst 3 biologische keurmerken (biologisch, demeter, eko) die in de top 5 staan. Aan ons als sector om aan het consumentenbewustzijn en vertrouwen te spijkeren op deze keurmerken.
Jochem Wolthuis (Agrofood makelaar) gaf ons het inzicht dat bij emotionele betrokkenheid een sleutel ligt en het onderwijzen van ons personeel sterk onderscheidend is. Het toeval wil dat er binnenkort de lancering is van de eerste leermodule voor ons winkelpersoneel een mooie bevestiging van waar wij reeds mee bezig zijn.
De workshops gaven extra verdieping op de vraagstukken, zoveel enthousiasme, discussie, verbinding en verdieping dat er ook in deze dag te weinig uren zaten!
Lees hier een volledig (foto/video) verslag!
Terug naar overzicht